ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز زیارتی امام رضا (ع) اعلام شد آداب بیست و سوم ذی القعده روز مخصوص زیارتی امام رضا (ع) + اعمال و ادعیه «شب شعر مکتب خدمت» نقش تبیینی در شناخت چهره شهید جمهور دارد ویژه برنامه‌های حرم امام رضا (ع) در روز زیارتی شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) تلاش برای نجاتِ اسناد شهدای دفاع مقدس مسئله اول آزادگان جهان چگونه در زندگی روزمره، حضرت پیامبر(ص) را الگو قرار دهیم؟ نیمی از زائران ایرانی به عربستان رسیدند (۹ خرداد ۱۴۰۳) آن مرد با باران آمد حرم امام رضا(ع) بعد از انقلاب اسلامی چه تغییراتی کرد؟ سلام علیکم بما صبرتم چند پیشنهاد برای آنکه در طول روز به یاد امام‌رضا(ع) باشیم سردار غیاثی: شهید رئیسی به کنگره ملی ۱۸ هزار شهید استان خراسان رضوی رسید تولیت آستان قدس رضوی: حضور هیئت‌های خارجی در یادبود شهدای دولت، جایگاه رفیع نظام را نشان داد از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر جایگاه مردم‌داری در باورهای اسلامی تابوت شهید و صندوق عهد برادری ایرانیان از سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟
سرخط خبرها

زائران نوروزی، از گمانه‌زنی تقریبی تا محاسبه دقیق

  • کد خبر: ۱۶۰۶۲۴
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
زائران نوروزی، از گمانه‌زنی تقریبی تا محاسبه دقیق
معاون زیارت استانداری خراسان‌رضوی از چگونگی ثبت آمار میهمانان مشهد‌الرضا می‌گوید.

در‌شرایطی‌که استانداران استان‌های هرمزگان و مازندران به ترتیب با برخورداری از ۷ و ۲۰‌هزار ظرفیت اسکان هتلی، آمار پذیرایی از ۵ تا ۱۲‌میلیون مسافر نوروزی را در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، بدیهی است که اسکان ۱۰‌میلیون زائر نوروزی در مشهدالرضا (ع) نباید آمار دور از ذهنی باشد؛ به‌ویژه در شرایطی که طبق آمار رسمی بیش از ۵۲‌درصد هتل‌های کشور در مشهد فعال هستند و علاوه‌بر‌این با آماده‌باش کامل مراکز اسکان رسمی همچون هتل‌ها، زائرسرا‌ها و مسافرخانه‌ها در شهر امام‌رضا (ع) ۱۳۰‌هزار تخت هتلی در چرخه میزبانی نوروزی پای‌کار بودند.

با‌این‌حال ارائه آمار روزانه و حتی لحظه‌ای از تشرف زائران نوروزی در رسانه‌ها که با پایان یافتن پیک زیارتی در عدد ۱۰‌میلیون‌و‌۲۶۴‌هزار‌و‌۲۷۴ نفر ثابت ماند، از فعالیت سامانه رصد و پایشی حکایت داشت که شمارشگر آن با هر بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و تردد خودرو غیربومی در جاده‌ها بالاتر می‌رفت. با‌این‌حال سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی، رفتیم تا از چند‌و‌چون محاسبه همین آمار بگوید.

او در ابتدا بخش چالش‌برانگیز محاسبه آمار تشرف زائران نوروزی را مربوط به تردد‌های جاده‌ای می‌داند و می‌گوید: بدیهی است که در حوزه تشرف زائرانی که با هواپیما، قطار و اتوبوس به مشهد آمدند، مبنای محاسبه براساس بلیت سفر بوده است و در‌این‌شرایط ۳ درصد زائران با هواپیما، ۵ درصد با قطار و ۶ درصد با اتوبوس به زیارت نوروزی مشرف شدند.
گنابادی‌نژاد تصریح می‌کند: با‌این‌حال در حوزه محاسبه تردد جاده‌ای نیز بنای ما براساس رصد و پایش دوربین‌های جاده‌ای پلیس راهور و اداره راه بود که به‌صورت لحظه‌ای پلاک خودرو‌ها را تحت‌نظارت داشتند و خودرو‌های غیربومی را به کمک برنامه‌ای که روی سیستم نصب شده بود، می‌شمردند.

به گفته معاون استانداری خراسان‌رضوی براساس نرخ معمول محاسبه تردد جاده‌ای، در ایام پیک و به‌طور متوسط، خودرو‌های غیربومی با چهار سرنشین و روز‌های غیرپیک با ۲.۵ سرنشین مدنظر قرار می‌گیرند و بر‌این‌اساس شمار خودرو‌ها می‌تواند ملاک شمارش تشرف زائرانی باشد که با خودرو شخصی عازم مشهد هستند.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: بیش از ۴۴‌هزار‌و‌۸۲۳ اتوبوس، ۲ هزار‌و‌۹۴ پرواز و ۱۱۴۰ رام قطار در ایام نوروز، زائران را به شهر امام‌رضا (ع) رسانده‌اند که بر‌این‌اساس آمار دقیق بلیت‌ها مشخص بود. علاوه‌بر‌این ثبت رکورد ورود ۲ میلیون‌و‌۲۹۷‌هزار‌و‌۲۹۸ خودرو شخصی به جاده‌های منتهی به مشهدالرضا (ع) نیز مبنای دیگری بود که براساس‌آن آمار تشرف زائران محاسبه و احصا می‌شد.

او به این پرسش که محاسبه خودرو‌های بومی از غیربومی تا چه میزان دقیق بوده است، این‌طور پاسخ می‌دهد: بر مبنای گزارش دوربین‌های نظارتی و البته نرخ چهار سرنشین برای هر خودرو در ایام پیک، بیش از ۱۴‌میلیون‌و‌۳۵۲‌هزار‌و‌۹۴ نفر دیگر نیز وارد استان شدند که البته در آمار مربوط به زائران لحاظ نشدند؛ زیرا پلاک خودرو آن‌ها متعلق به سرشماره شهرستان‌های مختلف استان بود و بر‌این‌اساس، زائران نوروزی به‌حساب نیامدند.

رشد ۴۰ درصدی ورود زائران

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد اظهار کرد:در ایام عید فطر شاهد رشد ۴۰درصدی ورود زائران بوده ایم.
ورود ۷۹۳ هزار و ۴۰۴ نفر زائر به مشهد از ۳۱ فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه جاری و همزمان با تعطیلات عید سعید فطر ثبت شده است که در نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش ورود زائر به استان را داشتیم.
در عید فطر امسال، در تعداد سفر ورودی با ماشین‌های شخصی رشد ۴۷ درصدی را شاهد بودیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مجموع اسکان زائران در استان ۷۹۲ هزار و ۸۷۳ نفرشب طی این مدت گزارش شده است، افزود: ۷۲۱ هزار و ۴۹۹ نفر شب اقامت از کل استان در مشهد در دو بخش اقامت رسمی، موقت رقم خورده است که ۵۱ درصد اشغال مراکز اقامتی را داشته است.

سهم واحد‌های رسمی در هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها ۱۷۸ هزار ۸۳۴ نفر شب با درصد اشغال حدود ۷۵ درصد در سطح استان بوده است.
وی افزود: علی رغم افزایش حدود ۴۰ درصدی ورود و حضور زائر در مشهد مقدس، در ایام عید فطر متأسفانه ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته شاهد کاهش بوده ایم که در این امر تذکر به دستگاه‌های ذیربط استانی برای بررسی و پیگیری اعلام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->